Program
Dział szkoleń:
Organizacja procesu wyboru zaawansowanych rozwiązań
IT wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem.
IT wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem.
- ERP – System Zarządzania Zasobami Przedsiębiorstwa
- MES/SCADA – System Realizacji/Nadzoru Produkcji
- WMS – Magazynowy System Informatyczny
- APS – System Zaawansowanego Planowania
- BI – System Analityki Biznesowej
- Workflow – Przepływ Pracy
- Wszystkie powyższe
- Brak określonego profilu
Cel szkolenia: Rozwinięcie kompetencji przedsiębiorców kupujących systemy IT na polu podstawowych technik prowadzenia rozmów i negocjacji z dostawcami takich systemów, wywierania wpływu i perswazji. Poznanie mechanizmów odpowiedzialnych za podejmowanie przez rozmówcę decyzji o akceptacji naszych warunków i pokazanie, jak wpływać na tę decyzję. Szkolenie ma charakter warsztatu praktycznego, w trakcie którego uczestnicy ćwiczą techniki prowadzenia skutecznych rozmów i negocjacji, ze szczególnym uwzględnieniem metod radzenia sobie z presją, zastrzeżeniami, roszczeniami i próbami manipulacji, które może stosować kontrahent. Równolegle szkoleni dowiadują się, jak najefektywniej prowadzić i zamykać negocjacje w zależności od typu osobowości rozmówcy. Szkolenie dzieli się na część wykładową (30 proc. czasu zajęć) i praktyczną (70 proc. czasu). Wykłady służą wprowadzeniu i omówieniu poszczególnych strategii i technik negocjowania, które następnie ćwiczone są w ramach części praktycznej. Ćwiczenia mają kształt gier negocjacyjnych, w trakcie których uczestnicy zajęć w dwu- lub kilkuosobowych zespołach prowadzą rozmowy handlowe, bazując na otrzymanych scenariuszach. Za zgodą uczestników część rozmów negocjacyjnych może zostać nagrana, a następnie przeanalizowana na forum grupy. Po każdych ćwiczeniach uczestnicy otrzymują informacje zwrotne na temat swych kompetencji negocjatora: dowiadują się, co zrobili dobrze, gdzie popełnili ewentualne błędy, nad czym powinni jeszcze popracować i w jaki w przyszłości uzyskać najlepszy wynik na tym polu.
Adresaci: Przedsiębiorcy lub ich przedstawiciele kupujący usługi IT.
Program: Wprowadzenie do problematyki negocjacji w warunkach zakupu usług IT:
- Zakup usług IT – podstawowe cechy sytuacji handlowej. W jakim momencie rozmowa handlowa przechodzi w negocjacje i co wtedy robić?
- Klasyfikacja negocjacji: twarde vs miękkie, jedno- vs wielopłaszczyznowe, pozycyjne vs problemowe.
- Główne elementy negocjacji. BATNA, dolna linia, punkt aspiracji. Inne kluczowe pojęcia. Kto ma BATNĘ w negocjacjach zakupu usług IT.
Zasady wykorzystania własnej BATNY:
- Co pomaga, a co przeszkadza negocjować (czas, miejsce, problem, kontekst i otoczenie).
- Negocjacje jeden na jeden kontra negocjacje w zespołach. Negocjacje grupowe i ich specyfika.
- Style negocjacji. Podział negocjatorów ze względu na styl. Analiza własnego stylu negocjowania.
Przed spotkaniem: przygotowania do negocjacji:
- Dlaczego negocjacje wygrywają ci, którzy się przygotowują?
- Identyfikacja źródeł siły w negocjacjach. Określenie celu głównego i celów pośrednich.
- Zdefiniowanie obszaru negocjacji i kryteriów brzegowych.
- Zbieranie informacji o drugiej stronie. Przewidywanie zachowań i możliwych wariantów końcowych.
- Zdefiniowanie BATNA (gdzie kupię, jeśli tu się nie dogadam), dolnej linii, punktu oporu i aspiracji.
- Określenie mocnych i słabych punktów. Wybór priorytetów i obszarów możliwych ustępstw.
- Dobór strategii, technik i argumentów. Stworzenie planu rozmowy.
- Przygotowanie dodatkowych materiałów.
Etapy rozmowy:
- Pierwsze chwile rozmowy negocjacyjnej. Identyfikacja typu i stylu rozmówcy oraz stosowanych przez niego taktyk.
- Początek negocjacji właściwych. Jak bez bólu zacząć trudną rozmowę?
- Przebieg i fazy negocjacji. Omówienie kolejnych elementów procesu.
- Finał negocjacji. Domykanie kontraktu.
Perswazja i wywieranie wpływu:
- Perswazja – w jaki sposób wpływamy na innych ludzi. 6 reguł przekonywania Cialdiniego.
- Atrakcyjność interpersonalna. Co – oprócz wyglądu – sprawia, że inni postrzegają nas jako atrakcyjnych?
- Lubienie i sympatia. Rzeczy, za które lubimy innych. Warunki, które trzeba spełnić, by nas lubiano.
- Komunikacja niewerbalna: mimika, wygląd, gestykulacja i ich wpływ na to, co o nas myślą.
- Kontrola czynników pozawerbalnych – kłamstwo i wykrywanie kłamstwa. Nadawanie i odbiór sygnałów niewerbalnych.
Przykłady wykorzystania perswazji i manipulacji:
- Pytania – kluczowy składnik procesu wywierania wpływu. Jak i o co pytać, by zdobyć jak najwięcej informacji o kontrahencie?
- Techniki wywierania wpływu na poziomie świadomym: pochlebstwa, skontrastowanie, stopa w drzwi, drzwiami w twarz, niska piłka.
- Techniki na poziomie pozaświadomym: wielkość źrenic, kształt twarzy, rola zapachu, efekt aureoli.
- Sposoby oceny, czy ktoś wywiera na nas wpływ na podstawie nagrań jego zachowania.
Techniki prezentowania ceny, czyli na co uważać w początkach negocjacji:
- Język mówienia o cenie i kolejność przedstawiania opcji przez sprzedającego.
- Techniki redukujące wrażliwość klienta na wysokość ceny.
- Techniki wprowadzania ceny do rozmowy: „Balon próbny”, „Szokująca oferta”, „Optyk z Brooklynu”.
- Metody uzasadniania ceny. „Ograniczona oferta” i zasada niedostępności.
- „Śmieszne pieniądze” i redukcja do absurdu wysokości ceny.
Techniki właściwego negocjowania – wykorzystanie perswazji:
- Reakcje na cenę lub warunki drugiej strony: („Jestem w szoku”, „Pusty portfel”).
- „Dokręcanie śruby”, „imadło”, milczenie i gra na przetrzymanie przeciwnika.
- Metody ustępowania z własnego stanowiska i uzyskiwania ustępstw.
- Pozorne ustępstwa („Zdechła ryba”, „Nagroda w raju”).
- Presja czasu i gra na zwłokę.
- Unikanie podjęcia decyzji („Niepełne pełnomocnictwo” i ograniczone kompetencje).
- Techniki zamykania negocjacji.
Brudne chwyty i manipulacja w negocjacjach:
- Blef w negocjacjach i metody jego identyfikacji u drugiej strony.
- Gra na emocje i strategie wyprowadzania przeciwnika z równowagi: „Dobry policjant, zły policjant”, „Front wschodni” i inne techniki huśtawki emocjonalnej.
- Niska piłka i jej odmiany negocjacyjne. Metody obrony przed niskimi piłkami.
Obrona przed technikami drugiej strony:
- Identyfikacji strategia negocjacyjnej i technik używanych przez przeciwnika.
- Emocje w negocjacjach – jak nad nimi zapanować. Sposoby kontroli własnych emocji i wpływania na emocje drugiej strony.
- Właściwa odpowiedź na zagrywki emocjonalne i próby manipulacji.
- Budowanie asertywnego komunikatu w odpowiedzi na manipulacje.
Negocjacje w sytuacji konfliktowej:
- Kiedy dochodzi do konfliktów w negocjacjach zakupu usług IT i na co trzeba tu uważać.
- Klasyfikacja konfliktów. Koło konfliktów – jak klasyfikować na nim konflikty.
- Konflikty interesów vs konflikty psychologiczne – sposoby radzenia sobie z obydwoma typami.
- Jak unikać jawnych konfliktów i co robić, gdy do nich dojdzie.
- Sprawna komunikacja a efektywne rozwiązywanie konfliktów.
- Style rozwiązywania konfliktów – klasyfikacja, zakresy przydatności.
- Określanie preferowanego przez uczestnika szkolenia stylu rozwiązywania konfliktów.
- Dopasowywanie stylu rozwiązywania konfliktów do potrzeb sytuacji.
- Poszukiwanie optymalnych rozwiązań.
Pozycja w negocjacjach:
- Negocjowanie z silniejszej pozycji – na co można sobie pozwolić w rozmowie?
- Reguły negocjowania z silniejszej pozycji. Na co trzeba uważać, by nie stracić kontrahenta.
- Gra vabank w negocjacjach (technika „Wóz albo przewóz”) i jej ograniczenia.
Problemy szczegółowe:
- Negocjacje w grupie. Organizacja pracy grupy negocjującej: podział ról i zakresów kompetencji.
- Negocjacje między większą ilością stron lub występowanie w charakterze pośrednika. Jak godzić interesy i samemu na tym zarabiać?
- Negocjacje wokół stanowisk (osób) vs negocjacje rzeczowe (wokół interesów).
- Renegocjacje umów. Metody i strategie negocjowania z wykonawcami dodatkowych warunków, które nie zostały wcześniej uzgodnione.
Czas trwania szkolenia: 14 godzin.
Cena za udział:
- Język Polski:
- 2.000,00 PLN – pierwsza osoba wydelegowana przez podmiot;
- 1.800,00 PLN – druga i kolejna osoba wydelegowana przez podmiot.