Program
Dział szkoleń:
Wprowadzanie nowych produktów na rynek polski.
- ERP – System Zarządzania Zasobami Przedsiębiorstwa
- MES/SCADA – System Realizacji/Nadzoru Produkcji
- WMS – Magazynowy System Informatyczny
- APS – System Zaawansowanego Planowania
- BI – System Analityki Biznesowej
- Workflow – Przepływ Pracy
- Wszystkie powyższe
- Brak określonego profilu
Cel szkolenia: Rozwinięcie kompetencji pracowników działów sprzedaży firm, które dostarczają usługi IT,w zakresie technik sprzedaży i negocjacji, wywierania wpływu i perswazji. Poznanie mechanizmów odpowiedzialnych za podejmowanie przez kupującego decyzji o zakupie usługi informatycznej i pokazanie, jak wpływać na tę decyzję. Szkolenie ma charakter warsztatu praktycznego, w trakcie którego uczestnicy ćwiczą techniki prowadzenia skutecznych rozmów i negocjacji, ze szczególnym uwzględnieniem metod radzenia sobie z presją, zastrzeżeniami, roszczeniami i próbami manipulacji, które może stosować kontrahent. Równolegle szkoleni dowiadują się, jak najefektywniej prowadzić i zamykać negocjacje w zależności od typu osobowości rozmówcy. Szkolenie dzieli się na część wykładową (30 proc. czasu zajęć) i praktyczną (70 proc. czasu). Wykłady służą wprowadzeniu i omówieniu poszczególnych strategii i technik negocjowania, które następnie ćwiczone są w ramach części praktycznej. Ćwiczenia mają kształt gier negocjacyjnych, w trakcie których uczestnicy zajęć w dwu- lub kilkuosobowych zespołach prowadzą rozmowy handlowe, bazując na otrzymanych scenariuszach. Za zgodą uczestników część rozmów negocjacyjnych może zostać nagrana, a następnie przeanalizowana na forum grupy. Po każdych ćwiczeniach uczestnicy otrzymują informacje zwrotne na temat swych kompetencji negocjatora: dowiadują się, co zrobili dobrze, gdzie popełnili ewentualne błędy, nad czym powinni jeszcze popracować i w jaki w przyszłości uzyskać najlepszy wynik na tym polu.
Adresaci: Pracownicy działów sprzedaży firm dostarczających rozwiązania IT.
Program: Psychologiczne podstawy sprzedaży usług IT i negocjacji ich ceny:
- Psychologia wpływu społecznego a sprzedaż usług IT. Kiedy i po co klient kupuje takie usługi i co go może przekonać, by zapłacić za nie więcej?
- Negocjacje ceny produktu IT – podstawowe zasady.
- Główne elementy negocjacji. BATNA, dolna linia, punkt aspiracji. Kto ma BATNĘ w negocjacjach w branży IT i co z tego wynika?
- Style negocjacji. Podział negocjatorów ze względu na styl. Analiza własnego stylu negocjowania.
Przygotowanie do rozmowy handlowej i do negocjacji:
- Dlaczego negocjacje wygrywają ci, którzy się przygotowują?
- Zbieranie informacji o drugiej stronie. Przewidywanie zachowań i możliwych wariantów końcowych.
- Identyfikacja potencjalnych potrzeb klienta. Dopasowanie strategii komunikacyjnej.
- Przygotowanie prezentacji oferty. Wybór argumentów. Przygotowanie pytań do klienta.
- Przygotowanie zestawu odpowiedzi na spodziewane wymówki i obiekcje klienta.
- Identyfikacja źródeł siły w negocjacjach. Określenie celu głównego i celów pośrednich.
- Zdefiniowanie BATNA, dolnej linii, punktu oporu i aspiracji.
- Określenie mocnych i słabych punktów. Wybór priorytetów i obszarów możliwych ustępstw.
- Dobór strategii, technik i argumentów. Stworzenie planu rozmowy.
- Przygotowanie dodatkowych materiałów.
Pierwsze 30 sekund rozmowy:
- Otwieranie rozmowy handlowej – bezpośrednio i przez telefon. Rola tonu głosu i artykulacji.
- Autoprezentacja i szybkie przedstawienie powodu rozmowy: jak powiedzieć, kim się jest i po co się dzwoni, by klient nie odłożył słuchawki?
- Pierwsze wrażenie przy rozmowie bezpośredniej: rola języka ciała, stroju, zachowania i sposobu bycia.
- Techniki prezentowania powodu rozmowy tak, by klient nie mógł się wycofać.
- Sposoby reagowania na szybką odmowę klienta.
- Klient nieuprzejmy lub agresywny – jak bez bólu zacząć trudną rozmowę?
- Przebieg I fazy negocjacji. Omówienie kolejnych elementów procesu.
- Finał negocjacji. Domykanie kontraktu.
Perswazja i wywieranie wpływu:
- Perswazja – w jaki sposób wpływamy na innych ludzi? 6 reguł przekonywania Cialdiniego.
- Atrakcyjność interpersonalna. Co – oprócz wyglądu – sprawia, że inni postrzegają nas jako atrakcyjnych?
- Lubienie i sympatia. Rzeczy, za które lubimy innych. Warunki, które trzeba spełnić, by nas lubiano.
- Komunikacja niewerbalna: mimika, wygląd, gestykulacja i ich wpływ na to, co o nas myślą.
- Kontrola czynników pozawerbalnych – kłamstwo i wykrywanie kłamstwa. Nadawanie i odbiór sygnałów niewerbalnych.
Przykłady wykorzystania perswazji i manipulacji:
- Pytania – kluczowy składnik procesu wywierania wpływu. Jak i o co pytać, by zdobyć jak najwięcej informacji o kliencie i zbudować dobrą relację sprzedażową?
- Techniki wywierania wpływu na poziomie świadomym: pochlebstwa, skontrastowanie, stopa w drzwi, drzwiami w twarz, niska piłka.
- Techniki na poziomie pozaświadomym: wielkość źrenic, kształt twarzy, rola zapachu, efekt aureoli.
- Sposoby oceny, czy ktoś wywiera na nas wpływ na podstawie nagrań jego zachowania.
Perswazja w negocjacjach na przykładzie prezentowania ceny:
- Język mówienia o cenie i kolejność przedstawiania opcji.
- Techniki redukujące wrażliwość klienta na wysokość ceny.
- Techniki wprowadzania ceny do rozmowy: „Balon próbny”, „Szokująca oferta”, „Optyk z Brooklynu”.
- Metody uzasadniania ceny. „Ograniczona oferta” i zasada niedostępności.
- „Śmieszne pieniądze” i redukcja do absurdu wysokości ceny.
Techniki właściwego negocjowania – wykorzystanie perswazji:
- Reakcje na cenę lub warunki drugiej strony: („Jestem w szoku”, „Pusty portfel”).
- „Dokręcanie śruby”, „imadło”, milczenie i gra na przetrzymanie przeciwnika.
- Metody ustępowania z własnego stanowiska i uzyskiwania ustępstw.
- Pozorne ustępstwa („Zdechła ryba”, „Nagroda w raju”).
- Presja czasu i gra na zwłokę,
- Unikanie podjęcia decyzji („Niepełne pełnomocnictwo” i ograniczone kompetencje).
- Techniki zamykania negocjacji.
Brudne chwyty i manipulacja w negocjacjach:
- Blef w negocjacjach i metody jego identyfikacji u drugiej strony.
- Gra na emocje i strategie wyprowadzania przeciwnika z równowagi: „Dobry policjant, zły policjant”, „Front wschodni” i inne techniki huśtawki emocjonalnej.
- Niska piłka i jej odmiany negocjacyjne. Metody obrony przed niskimi piłkami.
Obrona przed technikami drugiej strony:
- Identyfikacji strategia negocjacyjnej i technik używanych przez przeciwnika.
- Emocje w negocjacjach – jak nad nimi zapanować? Sposoby kontroli własnych emocji i wpływania na emocje drugiej strony.
- Właściwa odpowiedź na zagrywki emocjonalne i próby manipulacji.
- Budowanie asertywnego komunikatu w odpowiedzi na manipulacje.
Negocjacje w sytuacji konfliktowej:
- Klasyfikacja konfliktów. Koło konfliktów – jak klasyfikować na nim konflikty?
- Konflikty interesów vs konflikty psychologiczne – sposoby radzenia sobie z obydwoma typami.
- Jak unikać jawnych konfliktów i co robić, gdy do nich dojdzie?
- Sprawna komunikacja a efektywne rozwiązywanie konfliktów.
- Style rozwiązywania konfliktów – klasyfikacja, zakresy przydatności.
- Określanie preferowanego przez uczestnika szkolenia stylu rozwiązywania konfliktów.
- Dopasowywanie stylu rozwiązywania konfliktów do potrzeb sytuacji.
- Poszukiwanie optymalnych rozwiązań.
Pozycja w negocjacjach:
- Reguły negocjowania ze słabszej pozycji – jak negocjować, gdy to klient ma BATNĘ (reguła w branży IT).
- Przegląd technik wywierania wpływu na silniejszego partnera.
Problemy szczegółowe:
- Negocjacje w grupie. Organizacja pracy grupy negocjującej: podział ról i zakresów kompetencji.
- Negocjacje między większą ilością stron lub występowanie w charakterze pośrednika. Jak godzić interesy, i samemu na tym zarabiać?
- Negocjacje wokół stanowisk (osób) vs negocjacje rzeczowe (wokół interesów).
- Renegocjacje umów. Metody i strategie negocjowania z wykonawcami dodatkowych warunków, które nie zostały wcześniej uzgodnione.
Czas trwania szkolenia: 14 godzin.
Cena za udział:
- Język Polski:
- 2.500,00 PLN – pierwsza osoba wydelegowana przez podmiot;
- 2.500,00 PLN – druga i kolejna osoba wydelegowana przez podmiot.